Utleieprosessen

Hvordan foregår utleieprosessen?

Sørlie Gruppen AS har 80 løpende leieforhold. Tidvis endrer behovene seg hos enkelte av disse og det medfører at vi noen ganger kan få frigjort arealer til nye leietakere. Utleieprosessen vår er aldri helt lik, men det er noen steg som går igjen selv om man ofte hopper litt frem og tilbake mellom faser. Sørlie Gruppen AS jobber tett med mulige leietakere for å finne de beste løsningene, og vårt hovedmål er å tilrettelegge for praktiske og effektive arbeidsdager for våre leietakere og deres ansatte. Vi legger stor vekt på at våre leietakere skal være fornøyde og vi jobber alltid for å være en av de beste på service og oppfølging. Det er viktig for oss å ikke bare få på plass en leietaker, men også få en superfornøyd leietaker som ønsker å være hos oss i mange år fremover.

Utleieprosessen

1. Kontakt

Første steg i utleieprosessen er at vi oppretter kontakt. Dette kan skje på flere måter, som f.eks.:

  • Gjennom næringsmegler
  • Dere tar kontakt enten på generelt grunnlag eller på grunnlag av et ledig lokale vi har som er annonsert
  • Vi tar kontakt fordi vi har fått tips om at deres virksomhet er på jakt etter lokale i vårt område

2. Behov

Etter at kontakten er opprettet, er neste steg å finne ut av deres virksomhets behov. Dersom vi opplever å ha et eller flere lokaler som kan passe til dere, og deres virksomhet gir oss positive signaler på at dette kan være interessant for dere, går vi videre til visning og mer informasjon.

3. Visning og informasjon

Etter avtale holder vi visning for potensielle leietakere hvor man kan se på lokalet og få mer informasjon. Dette er et svært viktig steg i prosessen, da vi opplever at mange får en annen og mer positiv oppfatning av lokaler på visning. I Sørlie Gruppen AS har vi også en som kan tegne enkle planløsninger i Archicad. Dette tar vi ofte i bruk – både på eget initiativ og på forespørsel fra potensielle leietakere. I noen tilfeller har vi enkle planløsninger klare før visning for å vise mulige alternativer, mens vi i andre tilfeller utarbeider tegninger i etterkant etter innspill fra de som er på visning.

4. Tilbud

Dersom deres virksomhet opplever vårt lokale som interessant og vi har funnet en planløsning som møter deres behov, utarbeider vi et tilbud til dere med konkurransedyktige priser.

5. Leiekontrakt

Ved enighet om leievilkår utarbeides leiekontrakt for signering. Vi benytter en standard leieavtale for næringslokaler.

6. Overlevering

Dersom lokalet skal gjennom en oppussing eller annen endring før overtakelse skjer dette i perioden mellom kontraktsinngåelse og overlevering. Ved overlevering er lokalet ferdig for innflytting og tas over av leietaker. Dette skjer gjennom en overtakelsesbefaring hvor vi blant annet dokumenterer lokalets tilstand med bilder og en overtakelsesprotokoll.

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle